ชื่อบทความ | ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์และการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียน เมื่อได้รับการเรียนรู้แบบคอนสตรัคติวิสซึ่ม (Constructivism)กับแบบปกติ |
---|---|
ประเภทการตีพิมพ์ | วารสารวิชาการระดับชาติ |
ชื่องานประชุมวิชาการ/วารสาร | วารสารหาดใหญ่วิชาการ |
ผู้แต่ง |
อรนุช บุญสนิท ทวีสิน นาวารัตน์ |
วันที่ตีพิมพ์/นำเสนอ | 2 ก.ค. 2553 |
ปีที่ | 8 |
ฉบับที่ | 2 |
หมายเลขหน้า | 85-95 |
ลักษณะบทความ | บทความวิจัยหรือบทความวิชาการที่ตีพิมพ์ใน วารสารวิชาการระดับนานาชาติ ที่ไม่อยู่ในฐานข้อมูล ตามประกาศ ก.พ.อ. หรือระเบียบคณะกรรมการการอุดมศึกษาว่าด้วย หลักเกณฑ์การพิจารณาวารสารทางวิชาการสำหรับการเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ พ.ศ.2556 แต่สถาบันนำเสนอสภาสถาบันอนุมัติและจัดทำเป็นประกาศให้ทราบเป็นการทั่วไป และแจ้งให้ กพอ./กกอ.ทราบภายใน 30 วันนับ แต่วันที่ออกประกาศ (ซึ่งไม่อยู่ใน Bealls list) หรือตีพิมพ์ในวารสารวิชาการที่ปรากฏ ในฐานข้อมูล TCI กลุ่มที่ 1 |
Abstract | The objectives of the research were to compare the academic achievements and critical thinking of students taught with the constructivism and conventional techniques, to compare the academic achievements and critical thinking of students before and after they were taught with the constructivism technique and to compare the academic achievements and critical thinking of students before and after they were taught with the conventional technique. The study was conducted with Mathayomsueksa2 students at Taphaen Witthaya School under the Phatthalung Office of Basic Education Area 2 in the second semester of the2009 academic year. The school sample was drawn by the purposive sampling technique and20 students randomly selected for constructivism teaching and another 20 students for conventional teaching. The instruments used in the study consisted of 5 constructivism teaching plans and 5 conventional teaching plans on the theme of Food and Existence. The time span for the teachingcovered22periods. The data collection instrument included an academic achievement test on Food and Existence and a critical thinking ability test. The findings of the study revealed the followings : 1. The students taught with the constructivism technique showed a higher level of achievement in term of understanding the substance of the subject of food than those taught with the conventional technique at a .05 significant difference, a higher level of achievement in term of scientific process skill at a .01 significant difference, and a higher level of achievement in term of critical thinking ability, decision making, identification of assumption, generalization and overall at a .01 significant difference. 2. Afterthestudents weretaught withtheconstructivismtechnique, theyshowedahigheracademic mean scores than before being taught with this technique at a .01 significant difference, in terms of knowledge,understanding, scientificprocess skill, applicationof scientificknowledge andoverall, andin termsofcritical thinking,definingproblem,decidingondata, identificationofassumption,generalization and overall. 3. Afterthestudents weretaught withtheconventional technique, theyobtainedahigheracademic mean scores higher than those before being taught with this technique at a .01 significant difference in termsofknowledge,understanding,scientificprocessskill,application of scientific knowledge and overall, and in terms of critical thinking, defining problem, deciding on data, identification of assumption, generalization and overall. From the learning activities provided to the students, it was found from qualitative observations that both techniques can be used to stimulate divers ideas among students. Questions asked were directly related to students livelihood, thus facilitating all students to participate in activities at each stage and to be interested in learning more. The group taught with the constructivism technique showed an ability to provide additional comments and expressions; they were creative in designing experiments beyond those prescribed in assignment sheets in accordance with the objectives. They were able to apply their knowledge for their daily activities. |